Існує доволі багато причин, через які автомобіль смикається під час руху. Несправності можуть виникати як періодично, так і постійно, зокрема на певних обертах, при наборі швидкості або гальмуванні. Джерелом проблем можуть бути не лише різні механізми, вузли та системи, а й конкретні умови поїздки, наприклад, недосвідченість водія, граничне навантаження, неякісне пальне тощо. Залежно від цього змінюється характер і інтенсивність ривків. Нижче розглянемо всі ці моменти, а також надамо рекомендації, як їх запобігти, і як краще усунути причини поточних несправностей.
Автомобіль смикається під час руху — причини
З урахуванням умов і характеру ситуації існує дві групи загальних причин, через які автомобіль смикається під час руху: суб’єктивні, пов’язані з помилками водія, та об’єктивні або технічні.
Суб’єктивні
Ця категорія причин стосується виключно новачків — водіїв-початківців, які допускають певні помилки через брак досвіду:
- Холодний двигун. Така ситуація актуальна для холодного періоду року. Якщо мотор не прогрітий до робочої температури, цілком ймовірно, що автомобіль буде смикатися, особливо на початку руху.
- Ривок під час старту. Ця проблема характерна саме для недосвідчених водіїв. Якщо під час початку руху автомобіль смикається, причина може полягати у різкому відпусканні педалі зчеплення або в тому, що замість першої увімкнено, наприклад, третю передачу.
- Автомобіль смикається при наборі швидкості. Аналогічна ситуація, як і в попередньому пункті. Якщо випадково увімкнути вищу передачу, що не відповідає поточному темпу руху, автомобіль обов’язково смикатиметься. Наприклад, якщо на швидкості 20–30 км/год одразу перейти з другої передачі на четверту і натиснути педаль газу.
- «Не вистачає газу». Якщо автомобіль смикається на малих обертах, слід додати газу або перейти на нижчу передачу.
Об’єктивні (технічні)
Якщо двигун прогрітий і дотримано всі правила або умови перемикання передач, але автомобіль смикається, джерело несправностей слід шукати у самому двигуні або в суміжних вузлах і механізмах. У цьому випадку причин несправності може бути кілька:
- Збої електроніки.
- Несправності паливної системи.
- Некоректна робота ГРМ.
- Збої у роботі запалювання.
- Несправності трансмісії.
- Заправка неякісним пальним.
- Забруднення повітряного чи паливного фільтрів.
Розібравшись із загальними групами причин, через які автомобіль смикається на старті або в русі, розглянемо технічні джерела проблем більш детально.
Збої електроніки
Доволі часто проблема, коли автомобіль смикається під час відпускання педалі «газу», вирішується перепрошивкою програми, за якою працює ЕБУ (електронний блок управління) двигуна. Таке часто трапляється через збої налаштувань у процесі штатної експлуатації або при некоректній їх зміні (чип-тюнінгу), наприклад, для підвищення потужності. У цьому випадку система не встигає підлаштовуватися під зміну режиму роботи двигуна, і автомобіль смикається під час руху.
Сучасні моделі оснащені великою кількістю датчиків, сенсорів та інших пристроїв, які постійно вимірюють поточні параметри двигуна і передають сигнали до ЕБУ. До того ж існує не менше виконавчих механізмів, які за сигналами електронного блоку змінюють характеристики роботи двигуна. Вихід з ладу цих компонентів може стати причиною ривків автомобіля. Перелічити всі елементи електроніки сучасного автомобіля доволі складно та довго. Тому розглянемо найважливіші з них:
- ДМВР. За сигналами цього датчика коригується пропорція повітря в паливній суміші, яка надходить у камери згоряння.
- КХХ. Клапан регулює величину обертів холостого ходу за сигналами, що надходять із ЕБУ.
- ДПРВ. Цей сенсор вимірює параметри положення розподільного валу для контролю впорскування та займання суміші в камерах згоряння.
- ДПДЗ. Датчик постійно передає до ЕБУ сигнали про поточне положення дросельної заслінки.
Поломки у системі живлення двигуна
Якщо автомобіль смикається під час руху, причини насамперед слід шукати у паливній системі. Її ключовим елементом є паливний насос, збої або вихід якого з ладу можуть спричинити перебої в роботі двигуна. Найчастіше ривки через несправність бензонасоса проявляються на високих обертах та при великому навантаженні. Це обумовлено тим, що за таких режимів двигун споживає більше пального, а насос не здатен забезпечити необхідний обсяг.
Джерелом проблем із недостатньою подачею пального також можуть бути пошкодження або зношення ущільнювачів, забруднення сітки, яка встановлена всередині насоса, зношення діафрагми або клапана.
Другою за значимістю причиною, коли автомобіль смикається під час руху, є забруднення, зношення або пошкодження дросельного механізму. У разі забруднення заслінка може залипати, і для усунення цієї проблеми достатньо її почистити. У випадку зношення чи пошкодження механізму знадобиться ремонт із заміною несправної деталі.
Некоректна робота ГРМ
Основною причиною некоректної роботи газорозподільного механізму (ГРМ) є ослаблення натяжки або неправильне встановлення ременя ГРМ. У разі ослаблення ременя існує висока ймовірність, що розподільні вали будуть обертатися асинхронно з іншими системами та вузлами, що у більшості випадків призводить до ривків автомобіля.
Неправильна робота системи запалювання
Некоректна робота системи запалювання зазвичай проявляється у вигляді передчасного, запізнілого займання паливно-повітряної суміші в камерах згоряння або його відсутності. Спочатку потрібно перевірити свічки запалювання, звернувши увагу на такі моменти:
- Наявність нагару. Це свідчить про збій у запалюванні, коли суміш не згорає або у ній велика частка пального (багата суміш).
- Зазор між контактами. Він повинен відповідати параметрам, зазначеним у регламенті.
- Іскра. Вона має бути досить потужною, синього чи фіолетового кольору.
Якщо на свічках відсутній нагар, запізніле запалювання можна визначити за такими ознаками:
- Нестабільні оберти холостого ходу.
- Підвищена витрата пального.
- Висока температура двигуна.
- Хлопки в районі карбюратора.
Ознаки передчасного запалювання, крім чорного нагару на свічках:
- Складний запуск двигуна.
- Двигун троїть на холостих обертах.
- Характерний стукіт клапанів.
- Зниження потужності при збільшенні витрати пального.
- Чорний дим із вихлопної труби, хлопки у вихлопній системі.
При справних свічках слід перевірити стан котушки запалювання та високовольтних проводів. Це особливо актуально для автомобілів із великим пробігом. Відсутність пошкоджень або витоку струму перевіряють за допомогою мегометра.
Для автомобілів з інжекторними та дизельними двигунами важливо також перевірити форсунки, які часто стають причиною ривків автомобіля. Найчастіше це відбувається через забруднення чи зношення, рідше — через пошкодження. Несправності форсунок призводять до того, що в камери згоряння надходить надто малий або надмірний обсяг пального, що викликає перебої у роботі двигуна.
Поломки трансмісії
Джерелом причин, через які автомобіль смикається під час руху, часто є трансмісія. Це можуть бути несправності зчеплення, проблеми з автоматичною або механічною коробкою передач, а також зношення чи пошкодження вузлів їх кріплення, включно з деталями ШРУСів.
Крім того, причиною несправності може стати недотримання регламенту обслуговування, зокрема несвоєчасна заміна мастила або використання робочої рідини, яка не передбачена виробником для даної моделі. Це особливо актуально для автомобілів із автоматизованими та роботизованими коробками передач, які чутливі до якості мастила. У будь-якому разі для визначення точної причини необхідна діагностика в автосервісі.
Неякісне пальне
Кожен тип або модель силового агрегату розробляється з урахуванням використання певного виду пального, яке має бути виключно чистим. Заправка дешевим паливом сумнівної якості, як і додавання до пального різних присадок та модифікаторів, може стати причиною ривків автомобіля під час руху. Зазвичай проблема проявляється не одразу, а через певний час, оскільки неякісне пальне змішується із залишками якісного, і двигун деякий час працює нормально.
Проблема неякісного пального особливо актуальна для дизельних двигунів за низьких температур. Погане пальне або його літній різновид — часта причина ривків автомобіля у зимовий період експлуатації.
Повітряний і паливний фільтри, що засмітилися
Повітряний і паливний фільтри є основними елементами паливної системи, які забезпечують чистоту паливно-повітряної суміші, що надходить у камери згоряння. Їхня важливість визначається тим, що в регламенті кожного двигуна, незалежно від типу, марки чи модифікації, передбачені суворі умови заміни.
Повітряний фільтр зазвичай замінюється під час кожного технічного обслуговування (ТО), тобто кожні 15–20 тисяч кілометрів, але не рідше ніж раз на рік. Періодичність заміни паливного фільтра вдвічі більша.
Точні терміни й умови заміни фільтрів визначаються не лише залежно від моделі двигуна, але й з урахуванням умов експлуатації та якості витратних матеріалів. У разі інтенсивних поїздок із максимальними навантаженнями, екстремального стилю водіння, а також при високій температурі та підвищеній запиленості, періодичність заміни фільтрувальних елементів слід зменшити.