В сучасному автомобілі комфорт під час поїздки — це норма, стандартна опція. Завдяки використанню різних систем контролю або зміни клімату, водій може компенсувати надмірну спеку чи холод, створюючи в салоні приємну атмосферу для себе та пасажирів. Кондиціонер є однією з таких систем. Він не тільки охолоджує повітря, але й очищує його від сторонніх домішок, зокрема надлишкової вологи, а також вирішує інші задачі.
У статті розглянемо причини, чому не працює кондиціонер у автомобілі. Перед цим ознайомимося з принципом його роботи та типовими несправностями, характерними для всіх моделей кліматичного обладнання, незалежно від виробника чи конструктивних особливостей.
Як працює кондиціонер?
Принцип роботи автомобільного кондиціонера схожий із побутовими моделями, що використовуються у квартирах, офісах чи невеликих магазинах. Робота системи полягає у примусовій подачі охолодженого повітряного потоку в контрольований закритий простір через холодний контур. Цей контур складається з тонких трубок — випарника, заповненого холодоагентом.
Рідкий холодоагент поглинає тепло, охолоджуючи простір навколо випарника, і при цьому перетворюється на газ. У такому стані він потрапляє до компресора, де стискається і знову переходить у рідкий стан, після чого подається до радіатора. Холодоагент циркулює у замкнутому герметичному контурі, а потужність охолодження регулюється швидкістю його руху.
На відміну від побутових кондиціонерів, автомобільні системи мають підвищену стійкість до механічних навантажень, коливань і вібрацій. Вони ефективно працюють у русі, під час маневрування чи долання перешкод. При правильному обслуговуванні ресурс автомобільного кондиціонера співмірний із терміном експлуатації автомобіля.
Типові несправності кондиціонера
- Критичне зниження рівня холодоагенту. Нестача фреону є поширеною проблемою, яка може виникати через недотримання правил експлуатації або тривале зберігання автомобіля. На початковому етапі проявляється слабким охолоджуючим потоком. У разі критичної нестачі система не запускається.
- Несправності конденсатора. Конденсатор (радіатор) забезпечує охолодження робочого середовища перед повторним циклом. Через накопичення бруду чи механічні пошкодження може виникнути витік холодоагенту. Очистити радіатор можна за допомогою стисненого повітря або струменя води.
- Поломка вентилятора. Вентилятор впливає на потік повітря, що охолоджує радіатор. Зазвичай ламається через механічні пошкодження або неправильне обслуговування.
- Засмічення фільтра-осушувача. Фільтр видаляє вологу з холодоагенту. Його потрібно замінювати кожні 1-3 роки, залежно від моделі. Ігнорування цих вимог може призвести до поломки компресора.
- Засмічення випарника. Випарник охолоджує повітря, що потрапляє до салону. Накопичення пилу та вологи сприяє розмноженню мікроорганізмів, що викликають неприємні запахи. Для очищення можна використовувати спеціальні засоби.
- Засмічення теплообмінника. Якщо кондиціонер самовільно вимикається на низькій швидкості або на стоянці, це може свідчити про перегрів через засмічення теплообмінника.
- Несправність регулюючого вентилятора. Поломка вентилятора призводить до обмерзання шлангів та перебоїв у роботі системи. Причиною можуть бути механічні пошкодження або неправильне регулювання.
- Засмічення магістралей. При порушенні герметичності всередину може проникати пил, що спричиняє пробки в контурі.
- Поломка компресора. Компресор ламається через дефіцит мастила або природний знос. У середньому його ресурс становить до 8 років.
- Несправність датчика тиску. Датчик контролює тиск у контурі. При виході за допустимі значення система блокується. Заміну датчика потрібно проводити у сервісному центрі.
Чому кондиціонер не працює взимку?
В зимовий час кондиціонер може не працювати через особливості холодоагенту. Для переходу в газоподібний стан йому потрібне тепло. При низьких температурах його може забезпечити лише двигун чи пічка. У цьому випадку компресор не запускається.