Проблеми із запуском двигуна виникають регулярно у всіх автомобілів, навіть у період заводської гарантії. Причина неприємної ситуації може полягати в помилках водія, неправильному догляді або впливі зовнішніх факторів. Більшість із них, найпоширеніші, легко усуваються без залучення майстрів сервісного центру. Якщо хоч трохи розбираєтеся в конструкції свого автомобіля, не важко буде провести поверхневу діагностику й усунути елементарні причини. І так, розберемося детально, якщо не заводиться машина, що робити? Розглянемо технічні нюанси неполадок.
Стартер
Автомобільний стартер являє собою невеликий електричний мотор, який виробляє крутний момент для запуску двигуна. Цей агрегат приводиться в дію миттєво після підключення живлення від АКБ шляхом повороту ключа запалювання. Процес супроводжується характерним звуком, схожим на своєрідне виття. Якщо після повороту ключа тиша, самостійно можна виконати такі дії:
- Перевірте підключення до бортової мережі акумулятора. Тут важливо переконатися не тільки в наявності самого контакту, а й у його якості – надійності. Клеми або дроти можуть бути пошкоджені або деформовані. Нерідкі випадки неправильного підключення – контакти переплутані місцями.
- Перевірте рівень заряду. Проблема може полягати в батареї, яка видає напругу на стартер для початку його роботи. Сили струму може бути недостатньо. Протестувати заряд можна за допомогою ввімкнення фар, сигналу. Тьмяне світло або слабкий звук вказують на проблеми з АКБ.
- Перевірте проводку. Неполадки можуть ховатися в порушенні ланцюга між тяговим реле стартера і акумулятором або в замку запалювання. Без навичок і досвіду автоелектрика самостійно можна перевірити тільки відсутність видимих пошкоджень проводів, цілісність ізоляції.
Генератор
Якщо машина погано заводиться, причина може бути зумовлена неполадками генератора. Цей пристрій відіграє важливу роль у працездатності бортових електронних систем і акумулятора. З його допомогою автомобіль компенсує регулярний розряд батареї, даючи змогу кожному водієві на довгі місяці, а іноді й на роки забути про необхідність регулярної зарядки АКБ. Генератор перетворює механічну енергію обертання в електрику, подаючи напругу на акумулятор, живлячи окремі системи і вузли безпосередньо. Працювати він починає відразу під час запуску двигуна. Крутильні моменти передаються від шківа колінвала за допомогою приводного ременя.
На початкових стадіях явною ознакою поломки генератора вважаються проблеми із запуском двигуна. Він може запрацювати не з першого разу. Щоб підтвердити проблему, потрібно перевірити рівень заряду енергії в АКБ. Для цього використовується мульитметр. Важливо також розуміти, що схожі симптоми можуть викликати й інші неполадки, наприклад, просто критичний розряд батареї. Тому, завжди важливо проводити комплексну діагностику перед початком будь-якого ремонту або заміни будь-якої деталі.
Акумулятор
Розбираючись, чому не заводиться машина, особливо в зимовий час, автоелектрики нерідко визначають причину в низькому заряді акумулятора. Ця проблема загострюється в холодний період через фізичні недоліки електроліту та інших матеріалів, які прискорюють розряд або підвищене споживання енергії. Взимку частіше користуйтеся обігрівом та іншими опціями, які помітно полегшують експлуатацію автомобіля. У більшості випадків проблема вирішується підзарядкою, яку можна виконати самостійно навіть у гаражі від розетки 220В.
Щоб підтвердити брак рівня заряду, увімкніть головні фари, спробуйте посигналити. Слабкий звук або тьмяне світло свідчать про нестачу енергії. Для перевірки батареї потрібно використовувати мультиметр:
- Виставте прилад на позначку 20 Вольт, потім підключіть клеми до акумулятора.
- Чорний щуп потрібно з’єднати з мінусовою, а кольоровий, зазвичай він червоний, – до плюсової клеми.
- При повному заряді показник буде 12,5-12,9В. За критичного запасу ємності – менше 11,5В.
Акумулятор може бути розряджений або в неробочому стані. Такі пристрої не тримають довго заряд, і досить швидко розряджаються. Для перевірки справності краще звернутися в сервісний центр, де майстри зможуть зробити більш точні виміри.
Свічки запалювання
Розглядаючи причини, коли машина не заводиться, досвідчені автомобілісти відразу після перевірки АКБ починають огляд свічок запалювання. Вони являють собою витратні запчастини, які вимагають регулярної перевірки, чищення або заміни. Ці пристрої використовуються для створення іскор, які запалюють паливно-повітряні суміші всередині камер згоряння. Якщо іскра не виникає, пальне не запалюється, двигун не запускається.
Проблема поширена при порушенні умов обслуговування, а також використанні витратних запчастин і матеріалів низької якості. І йдеться тут не тільки про свічки, а й про паливо з мастилом, під час згоряння яких на їхній поверхні може накопичуватися аномально великий обсяг нагару. Вона також має характер на автомобілях з електронним уприскуванням. У момент, коли водій тисне на акселератор, у камеру подається паливо. Коли часто повторювати цю процедуру, свічки покриваються сумішшю повністю, «заливаються».
Перевірити проблему можна тільки під час візуального огляду свіжої запалювання. На їхніх поверхнях не повинно бути надмірного нагару, залишків палива або деформацій. У разі мокрих свічок під час натискання педалі газу активується продування. Брудні свічки можна очистити, а пошкоджені або перегорілі тільки замінюють.
Система подачі палива
Часто не заводиться машина через несправності в магістралі подачі палива. Вона являє собою сукупність пристроїв, трубопроводів, шлангів і допоміжних блоків, які забезпечують потік пального з бака в камери згоряння циліндрів двигуна автомобіля. У загальних рисах принцип роботи паливних систем ідентичний на всіх моторах внутрішнього згоряння. Вони включають також елементи для видалення домішок і дозування порцій пального під кожен циліндр.
Підвищена складність необхідна для ефективної роботи силової установки, але має і зворотний ефект – у разі виходу з ладу найдрібнішого компонента виникають неполадки із запуском двигуна. Компенсує такий недолік те, що надійна система підводить рідко. Несправності зазвичай зумовлені недотриманням умов обслуговування або використанням витратних матеріалів низької якості.
Щоб унеможливити неполадки, потрібно візуально оглянути паливні магістралі на предмет витоків, а також перевірити фільтр, особливо, якщо він давно не мінявся або використовується новий від неперевіреного виробника. Самостійне усунення будь-яких поломок, крім заміни витратних матеріалів, як і більш складна діагностика, можуть призвести до посилення поточних або виникнення нових поломок.
ЕБУ
Електронний блок управління (ЕБУ) також часто є причиною, через яку машина погано заводиться. Він являє собою складний пристрій, який генерує команди для окремих вузлів та механізмів, що забезпечують запуск мотора та подальші операції. Блок може містити елементи самодіагностики, а також засоби автоматичного аналізу та регулювання робочих параметрів, якщо розглядати дорогі автомобілі.
Проблеми з ЕБУ виникають у випадках, коли авто було в аварії, що могло стати причиною усунення або внутрішнього пошкодження деталей, а також при частому знаходженні машини у вологому середовищі, наприклад, стоянка на вулиці. Як і у випадку з будь-яким іншим електронним пристроєм, тут можуть окислитися контакти або зовсім протрухнути. Перевірити це можна візуально і за підтвердженням просто почистити. В інших ситуаціях допомогти з усунення несправностей зможуть лише професіонали.