Під час самостійного техобслуговування автомобіля, у багатьох автовласників виникає питання – чи можна змішувати моторні оливи різних виробників? Опитування знайомих водіїв часто показує, що є як ті, хто не бачать у цьому великої проблеми, так і ті, хто категорично проти такої процедури. У будь-якому разі, зазвичай наслідки таких експериментів починають проявлятися через кілька місяців. Рішення на користь змішування нерідко обумовлюють необхідністю дотримуватися тільки в’язкості, ігноруючи марки змащувальних рідин. Щоб позбутися міфів і необґрунтованих доводів, розглянемо кожен пункт детально.
Чи можна в двигуні змішувати масла різних марок?
Чи можна змішувати моторні оливи різних марок? Тут важливо розуміти, що кожен виробник розробляє власний хімічний склад рідини. Використовуються не тільки різні компоненти або модифікатори характеристик, а й різні пропорції, що завжди становить комерційну таємницю.
Винятком є випадки, коли змінюється тільки етикетка. Таке іноді роблять окремі підприємства, наприклад, для виходу на локальний ринок, де немає можливості роботи зарубіжним компаніям, заборонені поставки підсанкційних марок чи брендів. Тому, відповідь буде однозначною – «змішувати можна». Але є нюанси.
Щоб уникнути проблем, потрібно розібратися, чи можна змішувати моторні оливи різної в’язкості і типів. Зберегти початкові властивості мастила вийде в таких випадках:
- Якщо дотримуватися маркування або класифікації. Рідини класифікують за в’язкістю, що залежить від температури навколишнього середовища. Кожна категорія належить конкретному товариству або організації. Всього їх три: SAE, ACEA і API SM. Тому, важливо домогтися ідентичних параметрів, порівнюючи зазначені значення для конкретного маркування. У крайньому разі, не можна «знижувати» характеристики. Наприклад, відповідь на запитання – чи можна змішувати моторні оливи 10w 40 з 5W30, однозначно «ні».
- Не змішувати присадки. Більшість рідин спочатку мають унікальний пакет присадок. Масла збагачують особливою комбінацією добавок, які стабілізують структуру за критичних умов, розчиняють тверді відкладення. Якщо змішати речовини з різним хімічним складом, компоненти можуть взаємодіяти один з одним. У кращому випадку мастило швидко втратить початкові властивості, а в гіршому – внутрішні поверхні отримають критичний обсяг додаткових відкладень.
- Не змішувати різні типи. Розрізняють мінеральні, синтетичні та напівсинтетичні рідини. Замислюючись над тим, чи можна змішувати моторні оливи синтетику з мінеральними складами, відповідь передбачувана – «ні». Винятком є змішування напівсинтетики з синтетикою. І то, робити це рекомендується тільки в крайньому випадку за умови швидкої подальшої повної заміни з обов’язковим промиванням.
Перераховані доводи створюють враження, що можна ігнорувати виробників або марки. Це вірно тільки частково. Перш за все, потрібно враховувати властивості та хімічний склад рідин, який часто змінюється компаніями. Базові оливи виробляються за кількома технологічними процесами, через що їхній базовий «рецепт» максимально схожий. Відмінності виникають під час модифікації, додавання присадок, які дають змогу бренду виділитися на тлі аналогічної продукції конкурентів. Тому, навіть у питанні, чи можна змішувати моторні оливи напівсинтетику і синтетику, є свої нюанси. Потрібно враховувати не тільки тип самих рідин, а й характер їхніх присадок.
Чи можна змішувати різні масла
У питанні безпеки і наслідків комбінування різних рідин багато хто часто упускає ключову деталь. Кожен склад разом з присадками, що входять до нього, розробляється під конкретні умови експлуатації і тип двигуна. Поєднання компонентів враховує різні параметри, серед яких може бути навіть інтенсивність поїздок при високій температурі, навантаження на силовий агрегат, вид фільтрів, що використовуються. У результаті, ставлячи запитання, чи можна змішувати моторні оливи однакової в’язкості, не можна давати однозначну відповідь, не знаючи хімічного складу.
Що відбувається з рідиною при змішуванні різних складів:
Підвищення навантаження на фільтр
У процесі детонації паливно-повітряної суміші частинки мастила зазвичай також згорають. При правильному підборі витратних матеріалів, вигорає весь обсяг твердих частинок. Якщо є порушення, крупиці не вигорають повністю, створюючи підвищений обсяг відкладень. Все це накопичується в масляному фільтрі в процесі циркуляції мастила по контуру. Додатково створюється навантаження і на робочі грані рухомих деталей. На них також з’являються відкладення. З плином часу вони викликають поверхневі деформації.
Зменшення товщини масляної плівки
Проблему легше розглянути на прикладі. Чи можна змішувати моторні оливи 5w40 і 5w30. Цифра спереду в маркуванні позначає допустиму мінусову температуру, що дорівнює -300С. Друга пара цифр визначає максимальну плюсову температуру, в даному випадку +35 і +300С. Якщо додати до складу 5w40 більш в’язке мастило 5w30, рідина стане густішою. Величина в’язкості визначає товщину плівки, що утворюється на поверхнях деталей. Коли вона буде значно меншою за необхідну, погіршиться захист деталей. У результаті, підвищується інтенсивність зносу робочих поверхонь.
Передчасна деградація присадок
Щоб забезпечити необхідні властивості конкретному складу, в його структуру додають модифікатори тертя і захисно-відновлювальні компоненти. Наприклад, дисульфід молібдену або інші речовини. Однак вони можуть ефективно виконувати свої функції тільки окремо. При змішуванні з іншими компонентами істотно погіршується їхня активність. Негативні наслідки визначаються конкретними комбінаціями. У кращому випадку прискорюється деградація, втрата експлуатаційних характеристик, а в гіршому – повна нейтралізація.
Замислюючись над тим, чи можна змішувати моторні оливи 5w30 з іншими складами, доведеться детально заглиблюватися в тему, вивчати додаткові матеріали, що відкривають повну інформацію про компоненти. Щоб позбавити себе таких проблем, краще довірити роботу професіоналам.